چه زمانی باید برای عصب کشی دندان اقدام کرد؟

کلینیک بارانا؛ مجهزترین دندانپزشکی در مشهد

چه زمانی باید برای عصب کشی دندان اقدام کرد؟

عصب کشی دندان برای مواقعی است که مشکلات پیچیده دندان بروز پیدا میکند که عمدتاً بر پالپ دندان تأثیر می گذارد. "پالپ" دندان همان چیزی است که ارائه دهندگان دندانپزشکی آن را اعصاب، رگ های خونی و سایر بافت های عمیق داخل هر دندان می نامند. وقتی در آینه نگاه می کنید، بخشی از دندان هایتان که می بینید لایه ای بیرونی به نام مینای دندان است.

اندودنتیست ها از تکنیک های پیشرفته برای درمان مشکلات پالپ و ریشه دندان استفاده می کنند. ریشه شما بخشی از دندان شماست که تا زیر لثه کشیده شده و دندان شما را در جای خود نگه می دارد. اندودنتیست ها روی تسکین درد دندان یا دهان تمرکز می کنند و در عین حال دندان طبیعی شما را در صورت امکان حفظ می کنند.

 

متخصص اندودنتیست چه کاری انجام می دهد؟

متخصصان ریشه دندان در تشخیص و درمان علل پیچیده دندان درد تخصص دارند. آنها برای تسکین درد و در عین حال حفظ دندان طبیعی شما کار می کنند. اندودنتیست ها در حفظ دندان مهارت دارند - حتی دندان هایی که به شدت آسیب دیده یا پوسیده شده اند.

 

دلایل رایج برای مراجعه به متخصص ریشه و عصب کشی

اندودنتیست ها عمدتاً پالپ دندان یا بافت ریشه آسیب دیده را که ناشی از دلایل زیر است درمان می کنند:

 

پوسیدگی دندان: خرابی دندان که در نتیجه مراقبت نامناسب از دندان ها و لثه ها (بهداشت دهان) ایجاد می شود. اگر یک حفره درمان نشده به بافت ریشه دندان شما آسیب برساند، ممکن است به متخصص ریشه دندان مراجعه کنید. پوسیدگی دندان می تواند باعث التهاب (پالپیت) یا حتی مرگ (نکروز) و عفونت در بافت پالپ شود.

صدمات دندانی: ضربه ای که بر دندان شما تأثیر می گذارد (مانند سقوط شدید).

آبسه دندان: تجمع چرکی که با ورود باکتری به داخل دندان یا لثه ایجاد می شود.

دندان ترک خورده: آسیبی که به دندان شما وارد می شود که به باکتری اجازه ورود به داخل آن را می دهد.

روش های عصب کشی

اندودنتیست ها گاهی اوقات دندانپزشک کانال ریشه نامیده می شوند. در حالی که دندانپزشکان عمومی و اندودنتیست ها هر دو درمان ریشه را انجام می دهند، اندودنتیست ها این روش را بسیار بیشتر انجام می دهند. آموزش های تکمیلی و حجم درمان بیشتر به این معنی است که اندودنتیست ها در انجام کانال های ریشه متخصص هستند.

 

اندودنتیست ها چندین روش را انجام می دهند:

 

کانال ریشه: پالپ دندان آسیب دیده یا عفونی را از بین می برد و برای جلوگیری از عفونت مجدد، دندان را دوباره آب بندی می کند.

درمان مجدد ریشه: موادی را از کانال ریشه قبلی که به درستی بهبود نیافته اند، حذف و جایگزین می کند.

جراحی ریشه دندان: جراحی تخصصی، مانند آپیکوکتومی (برداشتن انتهای یا نوک ریشه دندان).

جراحی اورژانسی دندان: ممکن است شامل ترمیم آسیب های پیچیده دندانی یا درمان عفونت های شدید دندان باشد.

جراحی کشیدن دندان (درآوردن): کشیدن دندان به این دلیل که آسیب بافتی بسیار زیادی وجود دارد که یک ارائه دهنده آن را نجات دهد.

جراحی ایمپلنت دندان: قرار دادن ایمپلنت دندان با جراحی. یک ارائه دهنده می تواند از ایمپلنت برای پشتیبانی از پروتزها مانند بریج ها و بازگرداندن ظاهر و عملکرد دندان های شما پس از برداشتن دندان استفاده کند.

همه اندودنتیست ها همچنین دندانپزشک هستند، به این معنی که ممکن است همان روش های رایج در دندانپزشکی عمومی، از جمله تمیز کردن، سفید کردن، روکش ها، روکش ها و موارد دیگر را انجام دهند.

 

بعد از عصب کشی دندان چه اتفاقی برای دندان می افتد؟

احساس شما پس از درمان ریشه بستگی به مشکل خاص شما و شدت آن دارد. اکثر درمان‌های ریشه، روش‌های سرپایی هستند (به زودی بعد از عمل به خانه می‌روید). ممکن است بعد از درمان ریشه، ناراحتی جزئی داشته باشید. برخی از افراد آنقدر احساس خوبی دارند که در همان روز به سر کار بازگردند.

 

ممکن است تا چند روز پس از عمل، دهان یا دندان شما احساس درد کند. جراحی گسترده تر ممکن است باعث ناراحتی شدیدتر یا طولانی تر شود. ارائه دهنده شما ممکن است برای کاهش درد، مبارزه با عفونت یا کمک به بهبودی بدن شما دارویی تجویز کند.

 

پس از درمان ریشه، ممکن است لازم باشد با دندانپزشک معمولی خود پیگیری کنید. ارائه دهنده شما ممکن است یک روکش (پوشش فلزی یا چینی) در بالای دندان شما قرار دهد تا به طور کامل از دندان ترمیم شده شما محافظت و ترمیم شود. مهم است که دستورالعمل های ارائه دهنده خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید که دندان شما همانطور که باید ترمیم می شود.

 

چه زمانی باید با متخصص اندودنتیست مشورت کنم؟

برای ارزیابی هرگونه درد دندانی که از بین نمی رود یا بدتر می شود، با یک متخصص دندانپزشکی که به آن اعتماد دارید تماس بگیرید. انتظار برای چک کردن دندان شما ممکن است شانس ارائه دهنده شما را برای نجات دندان طبیعی شما کاهش دهد.

 

اگر موارد زیر را دارید ممکن است لازم باشد با متخصص ریشه تماس بگیرید:

 

درد طولانی مدت دندان.

درد غیر قابل توضیح در دهان یا فک شما.

دندان هایی که به گرما، سرما یا غذاهای شیرین حساس هستند.

التهاب نزدیک دندان یا لثه آسیب دیده.

برخی از علل دندان درد (مانند آبسه دندان) اگر به اندازه کافی درمان نشوند خطرناک هستند. اگر در اثر تصادف به دهان خود آسیب دیدید یا علائم احتمالی عفونت را تجربه کردید، به دنبال درمان فوری باشید:

 

تب.

مشکل در تنفس یا بلع.

قرمزی یا تورم در دهان که تا گونه گسترش می یابد.

قیمت عصب کشی دندان در مشهد نسبت به وخامت دندان متفاوت است. برای اطلاع از آن ابتدا باید معاینه شوید.
کلینیک بارانا مشهد با ارائه تمام خدمات درمانی و زیبایی در خدمت شماست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.